Skip to Menu Skip to Search Skontaktuj się z nami Poland Strony internetowe i języki Skip to Content

Bielizna na przestrzeni lat stała się ważnym elementem przemysłu modowego, który może podkreślać osobowość i temperament.

Zwiększony dochód, który może zostać przeznaczony na zakupy oznacza, że konsumenci chcą czegoś więcej niż tylko komfortu – oczekują dodatkowych funkcji, takich jak bariera termiczna lub zwiększona wytrzymałość. Konsumenci muszą mieć także pewność, że rozumieją, co stanowi o funkcjonalności bielizny i w jaki sposób powinni o nią dbać.

Podczas gdy podstawowa funkcja bielizny pozostaje niezmienna, obecnie konsumenci są również skłonni płacić więcej za atrakcyjne i modne produkty. Może to oznaczać, że w ich produkcji stosowane są wyższej jakości materiały, co przekłada się na zwiększony komfort i wytrzymałość odzieży. Może to jednak stanowić problem, ponieważ konsumenci często nie posiadają wiedzy potrzebnej do dokonania właściwego wyboru i metody dbania o bieliznę.

Co określa bieliznę?

Bielizny nie można po prostu zdefiniować jako jednej formy odzieży. Płeć i funkcja mają wpływ na wygląd odzieży: kobiety i mężczyźni noszą inne elementy bielizny, poszerzył się  także zakres materiałów wykorzystywanych do jej produkcji. Bawełna pozostaje włóknem dominującym dzięki swoim cechom, takim jak miękkość, chłonność, delikatność i przystępność cenowa. Jedwab jest popularny ze względu na jego właściwości przyjazne skórze, ale jest drogi. Inne, często stosowane materiały, takie jak jedwab, poliester, nylon i Spandex, są obecnie łączone przez włókno z kwaśnego mleka, soi i bambusa. Bielizna jest obecnie również ozdobiona wstążkami, koronkami, haftem, sznurem, koralikami, piórami itp. Ogólnie zaleca się, aby konsumenci upewnili się, że przynajmniej wewnętrzna warstwa bielizny jest wykonana z bawełny, nawet jeśli warstwy zewnętrzne zawierają inne włókna i dodatki.

Szeroka gama materiałów, z których wykonana jest bielizna, sprawia, że trudno jest dobrać odpowiednią odzież dla danej funkcji, a następnie dbać o nią w sposób wydłużający jej żywotność.

Ostatnie trendy

Moda i rosnące wymagania funkcjonalne doprowadziły do pojawienia się w świecie bielizny nowych włókien, bardziej ergonomicznych wzorów i najnowocześniejszych technologii. Komfort i wpływanie na kształt ciała doprowadziły do wprowadzenia elastycznych włókien lub wstęg do mieszanek materiałów. Na przykład Spandex jest szeroko stosowany do poprawy swobody ruchów i kształtu ciała.

W celu zapewnienia większego komfortu, producenci odzieży wymyślają nowe włókna, takie jak Lyocell. Najbardziej znane marki to TENCEL™ Modal i TENCEL™ Lyocell, które są flagowymi markami firmy Lenzing AG. Lyocell jest regenerowanym włóknem celulozowym o podobnych właściwościach do bawełny i wiskozy, ale o bardziej jedwabistym połysku i fakturze. Uważa się, że proces produkcji Lyocell jest bardziej przyjazny dla środowiska niż proces produkcji wiskozy, ponieważ rozpuszczalnik jest niemalże całkowicie ponownie wykorzystywany, co zmniejsza jego wpływ na środowisko.

Konsumenci robiący zakupy w sklepie z bielizną lub na stronie internetowej mogą zauważyć, że niektóre produkty wg etykiety są "wykonane z włókna bambusowego", co warunkuje ich wyjątkowe właściwości. Konsumenci muszą jednak zwrócić szczególną uwagę na fakt, że nie wszystkie "włókna bambusowe" można faktycznie tak określić. Zgodnie z Ustawą o identyfikacji wyrobów włókienniczych i Regułą FTC dotyczącą włókien tekstylnych, wyroby włókiennicze mogą być nazywane bambusowymi tylko wtedy, gdy są wykonane bezpośrednio z prawdziwego włókna bambusowego. Ten typ produktu nie jest powszechnie spotykany. Najczęściej to, co spotykamy na rynku jako tzw. "włóko bambusowe", jest jedynie włóknem wiskozowym, które powstało przy wykorzystaniu bambusa jako roślinnego surowca. Ten typ produktu może być oznaczany i reklamowany wyłącznie jako "wiskoza wyprodukowana z bambusa".

Przy zakupie bielizny konsumenci powinni zawsze pamiętać o sprawdzaniu składu surowcowego materiału, aby upewnić się, że mają do czynienia z właściwymi informacjami i nie są zwodzeni przez materiały marketingowe.

Od mody do funkcji

Konsumenci nie zadowalają się już jedynie estetyką produktu, ale oczekują, że bielizna będzie poprawiać samopoczucie i zaspokajać ich potrzeby w wielu sytuacjach. Doskonałym przykładem jest "leisurée" - połączenie odzieży sportowo-rekreacyjnej i bielizny pościelowej. Leisurée łączy w sobie najlepsze elementy wysokiego stylu, komfortu i funkcjonalności z obu kategorii, tworząc bieliznę, która może być używana zarówno w biurze, jak i na siłowni.

Wymagania stawiane producentom,  w przypadku gdy konsumenci oczekują zarówno modnej jak i funkcjonalnej bielizny, sprawiają, że asortyment dostępnych artykułów stale się powiększa. Zarządzanie zapachem w przypadku odzieży sportowej oraz bielizna premium to tylko dwa przykłady tego, jak moda i funkcjonalność łączą się na rynku bielizny.

Pielęgnacja bielizny

Rosnąca złożoność struktury i rodzaju materiału w bieliźnie oznacza, że wiele produktów wymaga obecnie specjalnych instrukcji pielęgnacyjnych, aby chronić je przed zużyciem podczas prania i noszenia. Zaleca się, aby konsumenci zawsze przestrzegali zaleceń etykiety pielęgnacyjnej.


BADANIA I CERTYFIKACJA TEKSTYLIÓW

 

SGS oferuje szeroki zakres usług dla producentów bielizny, a także szereg innych badań z zakresu testowania odzieży, butów i tekstyliów. Obejmują one między innymi testy palności oraz badania fizyczne i chemiczne takie jak odporność na tarcie, gęstość, trwałość kolorów, odporność na uszkodzenia, skurcz po czyszczeniu, liczba nitek, barwniki azowe, formaldehyd, metale ciężkie, skład jakościowy tkanin, REACH, EN 71 i wiele innych badań.

Zainteresowanych badaniami tkanin i ubrań prosimy o kontakt w celu uzyskania dalszych informacji:

Tomasz Trąd
Business Development Manager
Consumer and Retail
t: +48 22 329 22 42