Skip to Menu Skip to Search Skontaktuj się z nami Poland Strony internetowe i języki Skip to Content

Brytyjską granicę każdego dnia przekracza około 1200 ciężarówek, które posiadają polskie tablice rejestracje. Co się stanie, gdy swobodny przepływ towarów zostanie ograniczony przez Brexit? Wsparciem dla przedsiębiorców w tym trudnym czasie, może być System TransitNet - Gwarancje Tranzytowe T1/T2.

Brexit

30 stycznia 2019 r. Wielka Brytania złożyła niezbędne dokumenty dotyczące przystąpienia do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej (WPT) oraz do Konwencji o uproszczeniu formalności w obrocie towarowym (SAD).

Wniosek ten stanie się faktem z chwilą wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej lub wraz z upływem okresu przejściowego w przypadku zawarcia umowy dotyczącej warunków wyjścia z Unii. Właśnie z tą datą Wielka Brytania stosować będzie wspólną procedurę tranzytową jako odrębna strona postępowania, tzw. kraj wspólnego tranzytu. W przypadku tzw. „hard brexitu” datą tą będzie 30 marca 2019 r.   

Platforma SGS - TransitNet - stwarza możliwość otwierania deklaracji tranzytowych T1/T2 przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok w każdym kraju, w którym SGS posiada status właściciela procedury tranzytu (dawniej głównego zobowiązanego). Aktualnie deklaracje możemy otwierać z następujących krajów: Hiszpanii, Francji, Belgii, Holandii, Niemiec, Polski, Węgier, Rumunii, Serbii, Bułgarii, Turcji, Macedonii, Włoch, Chorwacji, Litwy, Łotwy oraz Estonii.

TransitNet jako platforma nie wymaga zakupu dodatkowego oprogramowania, dzięki czemu zgłoszenia deklaracji T1/T2 można dokonać samodzielnie poprzez dowolną przeglądarkę internetową. Ponadto istnieje możliwość zlecenia przygotowania deklaracji wyspecjalizowanym pracownikom Centrum Obsługi Klienta, po prostu przesyłając drogą mailową dokumenty i inne niezbędne informacje.

Ministerstwo Finansów poinformowało, że po wystąpieniu Wielkiej Brytanii z UE, dla potrzeb przewozu towarów, możliwe będzie stosowanie procedury TIR (Wielka Brytania jest stroną Konwencji TIR). Jednocześnie jednak MF nie rekomenduje przedsiębiorcom korzystania z wytycznych wyżej wspominanej procedury w przewozach do oraz z Wielkiej Brytanii. Dlaczego?

Należy pamiętać, że system NCTS może być stosowany wyłącznie do obsługi operacji TIR na obszarze UE (NCTS-TIR nie obejmuje krajów trzecich). Tym samym dla operacji TIR z Polski do Wielkiej Brytanii, w zgłoszeniu TIR w systemie NCTS2, w polu „urząd przeznaczenia” należy deklarować ostatni urząd graniczny w UE.

Mając na względzie powyższe dodatkowe formalności związane z obsługą karnetów TIR, jak również biorąc pod uwagę ograniczone doświadczenie Wielkiej Brytanii w obsłudze procedury TIR, lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z istniejącej na rynku alternatywy.

Platforma TransitNet pozwala dokonać odprawy na granicy UE-GB bez konieczności poszukiwania brokera lub agencji celnej, a tym samym umożliwia zachowanie pełnej mobilności.

TransitNet, w przeciwieństwie do innych oferowanych systemów, jest uniwersalny i można za jego pomocą zabezpieczyć ładunki z towarami wrażliwymi, takimi jak tytoń lub alkohol.

Aby dowiedzieć się jak TransitNet może usprawnić proces zgłoszeń tranzytowych, skontaktuj się z pracownikami firmy SGS już dziś.