Skip to Menu Skip to Search Skontaktuj się z nami Poland Strony internetowe i języki Skip to Content

Konsumenci coraz częściej chcą naturalnych i / lub organicznych produktów kosmetycznych, uważając je za najlepszy sposób aby zmniejszyć nasz wpływ na środowisko i szkodliwość dla skóry. W tym artykule przyjrzymy się, jak certyfikacja NATRUE może pomóc konsumentom w identyfikacji produktów naturalnych i organicznych na rozwijającym się rynku.

CC_20Q4_Skincare

ROSNĄCY RYNEK

Konsumenci są obecnie bardziej niż kiedykolwiek świadomi potencjalnie szkodliwego wpływu chemikaliów na nasze zdrowie i środowisko. W rezultacie coraz częściej zwracają się w kierunku produktów naturalnych i organicznych, zwłaszcza w odniesieniu do produktów, które spożywamy lub nakładamy na naszą skórę.

W 2018 r. światowy rynek naturalnych produktów kosmetycznych był wart około 34,5 mld USD.1 Szacuje się, że do 2027 r. liczba ta wzrośnie do 57 mld USD.2 Około 1/3 rynku stanowią produkty do pielęgnacji skóry, 1/3 produkty do pielęgnacji włosów i 1/3 wszystkie pozostałe produkty.3

Wyraźnie widać, że rynek naturalnych i ekologicznych produktów kosmetycznych rośnie. Konsumentom może jednak być trudno znaleźć odpowiedni produkt. Wynika to z faktu, że chociaż kosmetyki są jedną z najbardziej rygorystycznie regulowanych branż na świecie, w przeszłości terminy „naturalny” i „organiczny” nie były dobrze zdefiniowane. W zależności od produktu, producenta i rynku, terminy te mogą być używane na różne sposoby, przy czym produkty etykietowane przy użyciu tych terminów, mogą być uznane za nieodpowiednio oznakowane.

Z tego powodu konsumenci mogą czuć się zdezorientowani, podczas gdy chcą jedynie produktu, który jest naprawdę lepszy dla ich skóry i środowiska. Producentom produktów naturalnych i organicznych utrudnia to wyróżnienie się na rynku. To co jest potrzebne to rozpoznawalny znak produktu naturalnego i organicznego, który jest powszechnie rozumiany.  

NATRUE

Kosmetyki naturalneZałożone w 2007 roku i zlokalizowane w Brukseli (Belgia) Międzynarodowe Stowarzyszenie Kosmetyków Naturalnych i Organicznych (NATRUE) stara się zgłaszać obawy producentów autentycznych kosmetyków naturalnych i organicznych na międzynarodowym szczeblu podejmowania decyzji regulacyjnych. Obawy te wynikają z braku uznanej na całym świecie definicji kosmetyków naturalnych i organicznych oraz z coraz częstszego „zielonego mydlenia oczu”, które ma miejsce w tym sektorze.4

Etykieta i standard NATRUE zostały wprowadzone w 2008 roku, aby zapewnić zgodność i ważność na światowym rynku naturalnych i organicznych produktów kosmetycznych. Obecnie istnieje 309 certyfikowanych światowych marek, dostępnych w ponad 30 krajach, które mogą pochwalić się oznaczeniem NATRUE na swoich produktach. Międzynarodowa rozpoznawalność tej certyfikacji, pomaga producentom wyróżnić swoje produkty na rynkach całego świata.

CERTYFIKACJA CZY ZATWIERDZENIE?

Korzyści z rozpoznawalności NATRUE można zastosować do gotowych produktów, receptur i surowców.

Jeśli chodzi o produkty gotowe, producenci i marki mogą ubiegać się wyłącznie o certyfikację swoich produktów, pozwalającą na umieszczenie na nich znaku NATRUE.

Certyfikacja odbywa się na jednym z dwóch poziomów:

  • Kosmetyki naturalne – podstawowy standard. Określa składniki, które są dozwolone w produkcie i sposób ich przetwarzania. Każdy rodzaj produktu ma gwarantowany próg dla naturalnych składników i poziom graniczny dla pochodnych substancji naturalnych. Certyfikowane produkty mogą również zawierać składniki organiczne.
  • Kosmetyki organiczne – muszą spełniać warunki dla kosmetyków naturalnych oraz dodatkowo zawierać co najmniej 95% składników pochodzących z kontrolowanych, certyfikowanych upraw organicznych i / lub dzikich zbiorów. Wszystkie rodzaje produktów muszą mieć wyższy poziom całkowicie naturalnych składników i odpowiednio niższy poziom pochodnych składników naturalnych.

Certyfikat jest ważny przez dwa lata.

Producenci, handlowcy i / lub hurtownicy surowców mogą ubiegać się o certyfikację lub zatwierdzenie NATRUE (w zależności od surowca). Wymagania są różne:

  • Surowce nieorganiczne – tylko sprawdzenie dokumentacji.
  • Aloes
  • Surowce organiczne – dla tych, które są objęte zakresem rozporządzenia lub normy wymienionej na liście standardów Międzynarodowej Federacji Rolnictwa Ekologicznego (IFOAM), z dalszym przetwarzaniem jeśli przetwórstwo wykracza poza zakres – przeprowadzana jest  kontrola dokumentacji oraz inspekcja na miejscu raz w roku.

Jeśli surowiec organiczny jest objęty zakresem rozporządzenia lub wymienioną normą bez dalszego przetwarzania lub jeśli pozostaje w zakresie dalszego przetwarzania, nie ma potrzeby uzyskania zatwierdzenia ani certyfikacji. Certyfikacja surowców organicznych, które nie są objęte zakresem regulacji lub uznanej normy IFOAM, będzie wymagać sprawdzenia dokumentacji i audytu na miejscu. Zewnętrzni producenci, którzy chcą sprzedać swoją formułę właścicielom marek, mogą wystąpić o zatwierdzenie NATRUE dla receptury.5

OKRES PRZEJŚCIOWY DLA SUROWCÓW

Surowce kwalifikują się do programu zatwierdzania dopiero od stycznia 2020 r. Stworzyło to następujące terminy przejściowe, o których zainteresowane strony powinny wiedzieć:

  • do 31 stycznia 2022 r. – surowce obecnie stosowane w gotowych produktach z certyfikatem NATRUE muszą zostać certyfikowane lub zatwierdzone
  • od 1 lutego 2024 r. – producenci gotowych produktów muszą w swoich recepturach umieszczać wyłącznie surowce z certyfikatem lub zatwierdzeniem NATRUE.  

ROZWIĄZANIE SGS

Etykieta NATRUE zapewnia konsumentom prosty i łatwo rozpoznawalny znak, że kupowane przez nich produkty są naprawdę „naturalne” i / lub „organiczne”. Producentom pomaga to wyróżnić swoje produkty na konkurencyjnym rynku.

SGS oferuje szeroki zakres usług pomagających producentom produktów kosmetycznych w wykazaniu zgodności z różnymi uznanymi na całym świecie normami, w tym certyfikacją NATRUE dla surowców i produktów gotowych oraz zatwierdzeniem NATRUE dla surowców i receptur.

W końcu produkt jest zaufany tylko dlatego, że został przetestowany.

 

Źródła:

1 Global market value for natural and organic cosmetics and personal care from 2018 to 2027 
2 Natural and organic beauty market to reach $54BN by 2027 & Global market value for natural and organic cosmetics and personal care from 2018 to 2027 
3 Distribution of the global natural and organic beauty products market as of 2019, by product  
4 The creation of NATRUE
5 Certification and approval process 
6 NATRUE’s new Raw Materials Approval Scheme