W ostatnim czasie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził kontrolę oznakowania kosmetyków. Sprawdzono 1830 produktów u 295 przedsiębiorców. Kontrolą objęto sklepy detaliczne i hurtownie. Nieprawidłowości stwierdzono u 119 przedsiębiorców (113 prowadzących sklepy detaliczne i 6 hurtowników), zakwestionowano 527 partii (28,8 %).
Podczas kontroli oznakowania wniesiono zastrzeżenia do 356 partii, z czego ponad 123 partie zostały zakwestionowane z uwagi na brak oznakowania w języku polskim. Kolejnym powodem kwestionowania był brak lub nieprawidłowe podanie informacji dotyczących:
• funkcji produktu,
• wykazu składników,
• daty minimalnej trwałości,
• danych osoby odpowiedzialnej,
• numeru partii,
• szczególnych środków ostrożności,
• kraju pochodzenia,
• oznakowania nazwą i adresem paczkującego,
• ilości nominalnej.
W jednym ze sprawdzanych produktów wykryto substancję, której stosowanie w produktach kosmetycznych jest zakazane. Wyrób ten został decyzją Inspekcji Handlowej wstrzymany do obrotu.
Ponadto, w trakcie kontroli wykryto również, że 38 kontrolowanych partii (2,1 %) przekroczyło datę minimalnej trwałości. Przedsiębiorcy wycofali je niezwłocznie ze sprzedaży.
Skontrolowano również 435 partii produktów antybakteryjnych, sprzedawanych jako kosmetyki „covidowe”. Wniesiono zastrzeżenia do 150 partii, które, z uwagi na skład i oznakowanie, nie spełniały definicji produktu kosmetycznego.
Ocenie poddano także oświadczenia marketingowe stosowane na etykietach kosmetyków. Pod tym kątem zweryfikowano 1485 partii, z czego zakwestionowano 80 (5,4 %). W tym zakresie sprawdzano, czy przedsiębiorcy nie stosują określeń, nazw, znaków towarowych, obrazów, symboli i innych znaków, które np.:
- są wymagane przepisami prawa, a więc ich przytaczanie jest zbędne,
- wskazują na szczególne cechy produktu, które mogą świadczyć o innych właściwościach produktu,
- są niejasne i nieprecyzyjne,
- mogą kształtować mylne wyobrażenie u konsumenta co do działania produktu,
- sugerują działanie lecznicze lub biobójcze,
- dyskryminują wyroby innych producentów o podobnym działaniu.
W wyniku kontroli wydano 65 decyzji nakładających kary w wysokości 64 300 zł oraz 10 decyzji wstrzymujących lub wycofujących produkt z rynku. Trwają też 4 postępowania administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej.
Czy Twój produkt jest prawidłowo oznakowany? Sprawdź! Skontaktuj się z nami i skorzystaj z wiedzy i doświadczenia naszych specjalistów.
Monika Grzebalska, ekspertka SGS Polska w branży Health & Nutrition
Al. Jerozolimskie 146A,
, 02-305,
Warszawa,
Polska